فیلمی از فرآیند شاو جهت ریخته گری دقیق پروانه پمپ سانتریفیوژ

قالب گیری سرامیکی فرآیندی نو برای تولید قطعه های ریخته گری با کیفیت بالا می باشد. در قالب گیری سرامیکی پودر سرامیک نسوز با چسب ترکیب شده و مقداری عامل ژل ساز به آن اضافه می شود. پس از گذشت چند دقیقه دوغاب سرامیکی به صورت ژل خالص سرامیک در آمده و به راحتی از مدل جدا می شود. بلافاصله ژل سرامیک در معرض شعله قرار داده و آتش زده می شود. تقریبا انواع آلیاژهای ریخته گری به ویژه سوپر آلیاژها، استیل و فولاد به این روش قابل انجام است. در فیلم فرآیند تولید پمپ های سانتریفیوژ به روش shaw process مربوط به یک شرکت انگلیسی تولید کننده پروانه پمپ و دیفیوزر می باشد.

مراحل کار به این صورت است:

1- ساخت مدل برای ماهیچه و قالب

2- ساخت ماهیچه سرامیکی و درجه ها

3- سرهم کردن درجه ها و ماهیچه سرامیکی

4- عملیات حرارتی قالب ریخته گری دقیق

5- ریخته گری فلز مداب درون قالب دقیق

این ویدئو را می توانید در آپارات از طریق این لینک مشاهده کنید.

استفاده از روش shaw توسط شرکت های خودروساز ژاپنی جهت قالب سازی

فرآیند Shaw توسط شرکت رینگ پیستون سازی RIKEN در سال 1957 از طریق شرکت بریتانیایی ShawProcess به ژاپن معرفی شد. تقریباً در همان زمان، در بیش از دوازده شرکت این فناوری معرفی شد. از جمله خودروسازی تویوتا، خودروسازی نیسان، کارخانه آهنگری تویو کوگیو کوبوتا، شرکت ریخته گری توکیو، شرکت هواپیماسازی شووا، شرکت گیفو سیکی و...

مهم ترین کاربرد روش شاو در صنعت خودرو شامل ساخت قالب های پرس، فرج، دایکست، قالب های دائمی و قطعات ریخته گری می باشد.

در ژاپن تقریبا از سال 1960 میلادی توسعه روش شاو در دستور کار شرکت های ژاپنی قرار گرفت. بر این اساس شرکت های مهم خودروساز ژاپنی از جمله مزدا، تویوتا، نیسان و ایسارو در این زمینه پیشگام بوده اند. این شرکت ها از روش shaw process بیشتر برای ساخت قالب های پرس استفاده می کردند. در بین این شرکت ها شرکت مزدا، از روش شاو بیشترین استفاده را داشته و تواسته است این روش را جهت اهداف خود توسعه دهد. این شرکت بخش بزرگی از تولیدات مربوط به قالب های پرس خود را به روش شاو ریخته گری کرده است. وزن کل قالب های پرسی که طی سال های 1960 تا 1963 در این شرکت به روش شاو تولید شده است، به چندین تن می سد.

منبع: مقاله ای از انجمن مهندسی خودرو

استفاده از روش shaw جهت ساخت قالب توسط شرکت تویوتا

با توسعه فرآیند قالب گیری شاو، علاوه بر اروپا و آمریکا، ژاپن نیز از این روش جهت تولید قالب استفاده نموده اند. شرکت تویوتا نیز از پیشگامان استفاده از روش شاو بوده است. شرکت تویوتا مدعی شده است، در سال 1960 با استفاده از روش shaw دقت کپی برداری جهت ساخت قالب در این شرکت افزایش یافته است.

 

روش شاو در شرکت تویوتا
استفاده از روش shaw جهت ساخت قالب توسط شرکت تویوتا

منبع: سایت رسمی شرکت تویوتا

انتقال حرارت در ریخته گری دقیق

انتقال حرارت پدیده اصلی در فرآیند ریخته گری می باشد. ریخته گری قطعات با مقاطع باریک از جنس های خاص به روش های سنتی دارای پیچیدگی هایی همچون عدم سیالیت مذاب و پر نشدن بخش هایی از قالب می باشد. قطعاتی که دارای مقاطع نازک باشد، به دلیل انتقال حرارت سریع بین فلز گداخته و قالب امکان پر شدن قالب (خصوصا در مورد فولاد و استیل) وجود ندارد...

فایل ارائه انتقال حرارت در ریخته گری دقیق

ادامه نوشته